google245fd6c08c7d5c08.html snabblankar.seSvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

31 augusti 2016

Skippa höstförkylningarna!

Äntligen är vi igång på jobbet igen! Och oj vad det kommer kännas i magen imorgon :-D

Dock var det ett litet bortfall idag pga förkylningar. Lite tidigt med förkylningar kan man tycka. Men en av anledningarna kan faktiskt vara att vi efter sommar och semester byter rutiner när vi går tillbaka till skola och jobb. När man ruckar på den inre dygnsrytmen kan man, enligt ny forskning,  bli tillfälligt mer infektionskänslig. Och det tar ca en vecka för kroppen att acklimatisera sig till den nya dygnsrytmen.

Sedan är det såklart även alla nya bakterier vi kommer i kontakt med när vi kommer tillbaka till skola och på jobb där vi ofta vistas många människor på små ytor.

Bästa sättet att slippa höstförkylningar måste väl ändå vara handsprit och utomhusträning! Att träna ute i den friska luften året om stärker bara immunförsvaret. Men en förutsättning är såklart att man klär sig efter väder :-)

9 augusti 2016

Nya friska tag!

Jaha, då var man tillbaka på jobbet och ska försöka få in rutiner igen, nya som gamla. Körde första lunchpasset själv och konstaterade återigen att det helt klart är roligare när man är fler. Ser fram emot att få dra igång mina kollegor igen.

Första lunchpasset kändes till en början ganska motigt. Kallt och blåsigt, som om det vore den första höstdagen. Träningsvärk efter helgens första löppass efter semestern. Nej, det gick ju inte så bra att hålla igång under bilsemestern. Får skylla på 35 graders värme, magsjuka och a/c-förkylning.

Men efter ett par kilometer kändes den där första "höstdagen" faktiskt mer som det faktiskt var, en något svalare sommardag. Och träningsvärken släppte mer och mer för varje kilometer. Inte heller var jag ensam på löprundan. Hela Hagaparken kryllade av löpare som man kunde ta rygg på. Och den nya pulsklockan som inte verkade funka så bra första löppasset (den visade sjukt långsam km-tid) verkade ha kalibrerat sig lite bättre. För att inte tala om den fantastiska skogen i Hagaparken där det kryllade av grymma träningsredskap. Som vanligt gör de där endorfinerna, som går lös när man rör på sig, att man ser på allt ur ett helt annat perspektiv. Och det är alltid lika skönt att kunna konstatera att det faktiskt är så.

Och ja, det är helt ok att träna med träningsvärk. Att man behöver vilodag när man har träningsvärk är faktiskt bara en myt. Det får göra lite ont, så länge det bara är träningsvärk. Musklerna mår faktiskt bara bra av att få lite blodgenomströmning och oftast släpper värken när man rör på sig och kroppen börjar bli varm. Gör det alltför ont kan man träna en annan muskelgrupp alternativt ta det lite lugnare med en promenad.

Man tappar en hel del på ett långt semesteruppehåll, helt klart, men det går faktiskt väldigt fort att komma tillbaka. Så, varför blicka bakåt, när man kan blicka framåt? Allt kan ju faktiskt bara bli bättre! :-D

5 juli 2016

Keep it up!

Hur håller man igång träningen under semestern? Alla vill inte det , vilket ju är helt ok. Ibland kan man behöva en paus även från den. Men det behöver inte betyda att man är helt inaktiv för det. Passa på att prova lite nya aktiviteter, det är på semestern man har tid! Vandra i bergen, lek i poolen,  paddla kajak, cykla till nya ställen....det finns massor av kul att göra.
Mitt mål är att försöka få till ett par löprundor i veckan kombinerat med andra aktiviteter. Det kommer helt klart bli en utmaning under en bilsemester. :-D 

Första passet blev en löprunda back in my old hoods. Och som alltid slås jag av skillnaden mellan öst- och västkust. På västkusten hälsar man ta mig sjutton på den man möter i spåret. Trevligt helt enkelt! 

8 juni 2016

Efter regn kommer....styrka!

Precis lagom till vi skulle ut och köra ett pass under friskvårdstimmen tittade solen fram och regn och blåst fick väja undan.

Två starka kollegor och två gästspelare slöt upp till dagens pass som innehöll mycket styrka för mage och armar.

Det är härligt att så många människor kommer igång med träning på våren. Det är då man börjar känna sig lite piggare och får mer energi till träning. Har du precis kommit igång med träningen igen? Försök att få till en kontinuitet i träningen en gång för alla. Rör på dig under semestern. Det behöver inte vara inplanerade träningspass, all rörelse är bra. Promenera, cykla, lek med barnen, dansa, klipp gräset osv.

Men sluta inte när den färgsprakande hösten (läs höstrusket) kommer. Ge utomhusträningen en chans, året om. Det kan vara kallt, halt, blött och blåsigt. Tänk: koncentrationskrävande, balansträning, funktionellt. När våren kommer flyger du lätt och stark fram i spåret istället för att börja på ruta ett igen. Att träna ute under höst och vinter ger oss den energi vi behöver under de mörkare månaderna.

Men nu är det ljust...och lååååånga dagar, så alla hinner få in lite utomhusaktiviteter i veckan. Ta sedan med er den nya vanan in i september. Utomhussäsongen tar aldrig slut!

1 juni 2016

Idag var det varmt och svettig!


Idag blev det ett riktigt varmt pass på alla sätt för kollegorna. Stekande sol och tufft tabata-pass. Vi blev helt klart påminda om vikten av att ha vätska med sig under träningen nu när värmen här. Vi hade alltså inget vatten med oss idag......men vi överlevde :-)

Idag var vi inte ensamma i parken, det är tydligt att sommaren är på ingång. Helt underbart att se alla människor som är ute och aktiverar sig på olika sätt.

Vännerna kämpade på grymt bra i värmen och det, om något, får jag grym energi av! Så mycket energi att jag tog ett långpass hem från jobbet. Jag provade varianten att åka första hälften med tåget och hoppade sedan av och sprang resten, vilket blev hela 16 km idag. Det är på gott och ont med transportlöpning. Det är ett mycket bra sätt att få in löpningen i vardagen. Och bra är att man har ett mål, då blir det alltid lättare att fokusera under ett längre pass. Nackdelen kan vara att det inte blir de roligaste vägarna att springa på. Idag var 70% av sträckan vid sidan av en rejält trafikerad bilväg, vilket ju är mindre kul. Härligt är väl ändå då att den finare miljön kommer när man närmar sig hemmet! Avslutade med benen i högläge på altanen.....kom knappt därifrån ;-)