google245fd6c08c7d5c08.html snabblankar.seSvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

14 februari 2017

Var lite egoistisk på alla hjärtans dag!

Varför då?

Jo, för är det något du ska visa lite extra respekt och kärlek idag, så är det ditt alldeles egna hjärta. Det som jobbar hårt varje dag för att hela du ska fungera. Hjärtat är kroppens viktigaste muskel och förtjänar att bli omhändertaget på bästa sätt. En cykel vars kedja inte smörjs går trögt, ett hus som inte underhålls förfaller.....förr eller senare. Detsamma gäller din kropp.

Den vanligaste dödsorsaken i Sverige idag är hjärt- och kärlsjukdomar vilket till stor del beror på vår livsstil. Vi äter fel, rör oss för lite, sover för lite, stressar för mycket och väger för mycket.

Vill du slippa bli en i mängden? Se då till att göra motsatsen. Ät hälsosamt, undvik tobak, se till att få bra sömn, försök att få in rutiner så du undviker stress men framför allt - rör på dig!
Alla kan inte alltid styra över hur kroppen mår, men vi kan alla göra vårt bästa utifrån våra egna förutsättningar och resurser.

Var en god förebild för dina barn och ge dem de verktyg de behöver för att själva kunna ta hand om sig på ett bra sätt och därmed få ett långt och friskt liv.

Jag visade mitt hjärta uppskattning idag genom en härlig löprunda på 50 minuter :-D

10 december 2016

Plötsligt kommer den....

Det kan inte understrykas nog, att all träning är bättre än ingen träning. En dag i veckan, två..eller mer...allt utefter förutsättningar, behov och mål. Vissa veckor lyckas man inte få in någon träning alls. Och plötslig kommer den, dagen då man lyckas få in två pass på en dag, mitt i julruschen. Det snöar igen, yes! Dubbskorna på och ut i skogen igen. Det är tyst, jag är ensam och mina Icebug har galet bra grepp. Kan det bli bättre?! Ok, vattenfast mascara eventuellt.....

6 oktober 2016

Recept på välmående personal

Tillreds med fördel dagtid, utomhus.

Tillredningstid: ca 60 min., för lagom spänst.

Nivå: lättlagat, för alla nivåer

Ingredienser:
Kollegor
Natur
Frisk luft
Styrka
Kondition
Pepp

Gör så här:
Ta några kollegor

Lägg dem på en bädd av grönt mjukt gräs, gärna med ett avstånd så att närhet uppstår.

Tillsätt en gruppövning och låt koka upp tills det bubblar av skratt och en härlig gruppdynamik uppstår.

Mixa sedan kollegorna i par och lägg dem med ansiktet upp mot solen. Tillsätt en övning och vänta tills tillräckligt med D-vitamin producerats i kollegorna. Ca 10-15 min.

Flytta snabbt över kollegorna till skogen med en förflyttningsövning.

Tillsätt flera övningar och rulla dem i färgsprakande löv.

Låt kollegorna vila lite mellan övningarna, men inte för länge, då blir de lätt sega.

Strö över rejält med kondition och styrka.

Forsla tillbaka kollegorna till jobbet och skölj noggrant. Tillsätt gärna lite kolhydrater.

Krydda den välmående personalen med mycket pepp och beröm! (undvik att strö för mycket salt i såren)

Förvaras lämpligast i rumstemperatur, i väl genomtänkt arbetsmiljö, med lagom mängd uppgifter, för bästa effektivitet och hållbarhet.

Lycka till!!



31 augusti 2016

Skippa höstförkylningarna!

Äntligen är vi igång på jobbet igen! Och oj vad det kommer kännas i magen imorgon :-D

Dock var det ett litet bortfall idag pga förkylningar. Lite tidigt med förkylningar kan man tycka. Men en av anledningarna kan faktiskt vara att vi efter sommar och semester byter rutiner när vi går tillbaka till skola och jobb. När man ruckar på den inre dygnsrytmen kan man, enligt ny forskning,  bli tillfälligt mer infektionskänslig. Och det tar ca en vecka för kroppen att acklimatisera sig till den nya dygnsrytmen.

Sedan är det såklart även alla nya bakterier vi kommer i kontakt med när vi kommer tillbaka till skola och på jobb där vi ofta vistas många människor på små ytor.

Bästa sättet att slippa höstförkylningar måste väl ändå vara handsprit och utomhusträning! Att träna ute i den friska luften året om stärker bara immunförsvaret. Men en förutsättning är såklart att man klär sig efter väder :-)

9 augusti 2016

Nya friska tag!

Jaha, då var man tillbaka på jobbet och ska försöka få in rutiner igen, nya som gamla. Körde första lunchpasset själv och konstaterade återigen att det helt klart är roligare när man är fler. Ser fram emot att få dra igång mina kollegor igen.

Första lunchpasset kändes till en början ganska motigt. Kallt och blåsigt, som om det vore den första höstdagen. Träningsvärk efter helgens första löppass efter semestern. Nej, det gick ju inte så bra att hålla igång under bilsemestern. Får skylla på 35 graders värme, magsjuka och a/c-förkylning.

Men efter ett par kilometer kändes den där första "höstdagen" faktiskt mer som det faktiskt var, en något svalare sommardag. Och träningsvärken släppte mer och mer för varje kilometer. Inte heller var jag ensam på löprundan. Hela Hagaparken kryllade av löpare som man kunde ta rygg på. Och den nya pulsklockan som inte verkade funka så bra första löppasset (den visade sjukt långsam km-tid) verkade ha kalibrerat sig lite bättre. För att inte tala om den fantastiska skogen i Hagaparken där det kryllade av grymma träningsredskap. Som vanligt gör de där endorfinerna, som går lös när man rör på sig, att man ser på allt ur ett helt annat perspektiv. Och det är alltid lika skönt att kunna konstatera att det faktiskt är så.

Och ja, det är helt ok att träna med träningsvärk. Att man behöver vilodag när man har träningsvärk är faktiskt bara en myt. Det får göra lite ont, så länge det bara är träningsvärk. Musklerna mår faktiskt bara bra av att få lite blodgenomströmning och oftast släpper värken när man rör på sig och kroppen börjar bli varm. Gör det alltför ont kan man träna en annan muskelgrupp alternativt ta det lite lugnare med en promenad.

Man tappar en hel del på ett långt semesteruppehåll, helt klart, men det går faktiskt väldigt fort att komma tillbaka. Så, varför blicka bakåt, när man kan blicka framåt? Allt kan ju faktiskt bara bli bättre! :-D