google245fd6c08c7d5c08.html snabblankar.seSvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

13 januari 2014

Att leva som man lär


Då höstterminen sträcker sig fram till 20 januari på universitetet, innebär det att man inte har något ledigt över jul/nyår. Så när man över jul/nyår ska vila, ha besök i en vecka, umgås med familjen och samtidigt plugga kan det bli aningen tajt med tid. Å ena sidan får man dåligt samvete för att man inte har tid med familjen å andra sidan får man dåligt samvete för att man inte pluggar. Men det är ju jul och ledighet och man ska vara glad :-)

Men nu är vi tillbaka i rutiner och rutiner, som jag skrev i tidigare inlägg, mår man bra- och blir glad av. Äldsta dottern vill ha med kompisar hem efter skolan. Klart att man ska uppmuntra det. Sista rapportinlämningen är ju ändå inte förrän nästa måndag. Klockan 20.00 är barnen trots allt i säng, eftersom vi kommit in i rutinerna igen. Då städar vi undan lite och förbereder gympakläder etc. för morgondagen. Klockan 21.00 kan man sätta sig och plugga lite igen. Kanske man ska ta ett glas vin och lugna ner sig lite. Eller näe....alkohol ska man ju akta sig för så här på en måndag, det kan ju leda till beroende, och beroende leder ju till hjärt-, lever-, hudsjukdomar, nervskador.......och alkohol är ju dessutom ett av våra största folkhälsoproblem.

Kan ju plugga hela dagen imorrn, tills jag ska hämta på dagis och köra dottern till gympan. Just det, sedan ska jag ju träna själv oxå. För fysisk aktivitet leder till en bättre hälsa, man blir piggare och orkar mer. Innan körningen måste jag dock laga mat oxå, från grunden, så vi äter hälsosamt och inte får i oss en massa onödiga tillsatser och dolt socker. För hälsosamma kostvanor, är framför allt viktigt att vi lär våra barn tidigt, då vanor har en tendens att sitta i hela livet. Så när jag kommer hem imorgon och har tränat och duschat runt kl. 21.30 kan jag ju ta tag i det igen. Fast då är det nog bättre att jag går och lägger mig i tid och tar tag i det dagen efter. För sömn är ju något av det viktigaste för att må bra, sömn gör oss utvilade, glada och pigga och gör det lättare att koncentrera sig. Så framåt torsdag tar jag tag i rapporten....fast...hur ska jag få ihop 5-9 sidor med genomtänkt text till på måndag då? Tur man har helgen. Fast, då ska man i och för sig umgås med familjen och vänner. För socialt umgänge och att känna sig delaktig i samhället är ju enligt studier oerhört viktigt för en god hälsa.

Nåväl, jag ska nog greja det. Eller...jag är i och för sig kvinna och enligt en studie som CSN genomförde förra året, "Studerande kvinnor och mäns upplevelse av sin hälsa", så upplever kvinnor att de har betydligt sämre hälsosituation än män, har högre prestationskrav på sig själva samt känner sig mer stressade. Och stress uppstår när krav, press, förväntningar och utmaningar i vardagen blir för stora. Vidare leder långvarig stress till sömnproblem, depression, ett flertal sjukdomar och i värsta fall utbrändhet.

Jag tar ett glas vin......och hamnar förmodligen i riskzonen om jag gör testet på Alkoholprofilen som Systembolaget (?) länkar till, eftersom det bara är måndag. Det är svårt att leva som man lär....även för en folkhälsostuderande ;-)

Inga kommentarer: