google245fd6c08c7d5c08.html snabblankar.seSvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

4 juli 2014

Positivt tänkande

Häromdagen sa jag till en av mina döttrar att jag tyckte det var bra att hon ofta är så positiv. Detta ledde så klart till att jag fick förklara vad det betyder att vara positiv. Ibland är det väldigt bra att säga saker högt, för sin egen skull. Det är som att man tar till sig och reflekterar över saker på ett helt annat sätt. Hur som, idag uppstod en bra situation då jag kunde återkoppla till vad det innebär att vara positiv.

Tjejerna skulle bygga en "tipi" (indiantält). Den stora tjejen var helt övertygad om att det skulle funka, medan den lilla (som tidigare byggt en på dagis) förklarade att det inte går för man behöver "typ tusen pinnar". Stora tjejen gav sig inte och den lilla hängde slutligen på. Tycker resultatet talar sitt tydliga språk ;-)

"Positivt tänkande" må vara ett uttjatat begrepp, jag väljer dock att tro på det :-)

Det finns många studier som visar på att positivt tänkande har god effekt på vår hälsa. De amerikanska psykologerna Weger och Loughnan genomförde till exempel tester som visade på hur positivt tänkande kan påverka en person positivt både psykiskt och fysiskt. Läs mer här.

Inga kommentarer: