google245fd6c08c7d5c08.html snabblankar.seSvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

28 oktober 2015

Vill du bli mentor?

Igår genomförde jag utbildningen för att kunna börja mitt volontärarbete som mentor för en ungdom. Jag blev oerhört positivt överraskad när jag såg att vi var ca 35 personer som skulle gå den 4 h långa utbildningen. Men, när mentors utbildare berättade att de för någon dag sedan fått in ca 100 anmälningar från ungdomar på en skola på en och samma dag, kändes 35 personer plötsligt ganska futtigt.

Mentor är en ideell organisation som arbetar med mentorskap för att ungdomar ska få växa och utvecklas både hälsosamt och drogfritt. Mentor har idag samarbeten med ca 100 skolor runt om i Sverige och självklart är det kostnadsfritt för både skola och ungdom att vara med i mentorprogrammet.

Att vara mentor handlar helt enkelt om att vara en vuxen kompis till en ungdom under ett år. Ta en fika, gå på bio, träna, lyssna, prata eller helt enkelt bara finnas där.

Just nu har de oerhört många ungdomar som väntar på att få en mentor och genomför därför en kampanj. #delatid har till syfte att samla in 100 000 volontärtimmar för att via mentorskap stötta ungdomar runt om i Sverige. Här finns alltså all möjlighet i världen för den som gärna vill hjälpa till!

Nu väntar jag med spänning på att bli matchad med en ungdom som jag ska vara mentor för under ett år. Jag tror och hoppas att vi båda kommer lära mycket av varandra, men framför allt hoppas jag att det blir ett värdefullt år för min ungdom och motsvarar dennes förväntningar av att ha en mentor - oavsett vilka förväntningar det är.

Vill du bli en mentor - tänk på att det är en vuxen kompis du ska vara, inte en extra förälder.

Inga kommentarer: